program regionalny europa

Arkadiusz Wiśniewski

poniedziałek, 23 listopad 2015 08:14

Szkolenie we Frankfurcie nad Odrą

W dniach 18 i 19 listopada 2015 r. dziesięcioosobowa grupa z Hospicjum Św. Kamila (m. in. lekarze, pielęgniarki, wolontariusze i psycholodzy) brała udział – na zaproszenie hospicjum niemieckiego – w szkoleniu pt. „Komunikacja bez słów". W pierwszym dniu miała miejsce część wykładowa, w drugim – warsztatowa. Zajęcia prowadziła w sposób profesjonalny dr Astrid Steinmetz, wieloletni pracownik jednego z berlińskich hospicjów. Zaproszenie wystosowała pani Anne Oberländer ze stowarzyszenia Wichern Diakonie Frankfurt (Oder). Zakres omawianych i ćwiczonych zagadnień obejmował szeroką problematykę komunikowania się z pacjentem od etapu rozpoznania choroby i postawienia diagnozy aż do etapu praktycznie niemożliwej komunikacji werbalnej. Ocena praktyczna zajęć, dokonana przez „nasz" hospicyjny personel, określała poziom przydatności zdobytej wiedzy na „bardzo wysoki". Nasz zespół miał też możliwość zapoznania się z warunkami techniczno-organizacyjnymi funkcjonowania zarówno frankfurckiego hospicjum domowego, jak i stacjonarnego. Wart podkreślenia jest także fakt ogromnej gościnności niemieckich gospodarzy, którzy zorganizowali naszym uczestnikom spotkania wolontariackie noclegi i wolontariacie super wyżywienie. Dziękujemy! Dziękujemy także pani Agnieszce Bollmann za profesjonale tłumaczenie, bez czego nawet najlepiej przygotowana konferencja, spotkanie czy seminarium po prostu by się nie udało.

Wartością dodaną dotychczasowych kontaktów polsko-niemieckich jest zapowiedź kontynuacji bilateralnych spotkań w przedmiocie wzbogacania wiedzy zespołów hospicyjnych po tej i tamtej stronie Odry. A to już sprawy na 2016 rok.

poniedziałek, 02 listopad 2015 11:50

Jaskółki podróżowały po Włoszech

Październik w świetlicy Jaskółka to czas podróży do Włoch; poznawania między innymi kultury, sztuki czy kuchni. Na naszą podróż wyruszyliśmy z siostrą Agnieszką do Rzymu, gdzie mieszkał i nauczał jako papież Jan Paweł II. Zbudowaliśmy naszą replikę Bazyliki św. Piotra, posłuchaliśmy, o czym papież mówił do dzieci i młodzieży oraz smakowaliśmy bruschettę. Korzystając z pięknej pogody, bawiliśmy się także na dworze.

Kontynuując podróż, zmieniliśmy nieco kierunek, a to za sprawą pana Michała Szmytkowskiego i jego rodziny. Goście ukazali nam piękno zimnej Szwecji, wspaniałych widoków i cudownych zdjęć. Pan Michał przyniósł wiele ciekawych rzeczy , które mogliśmy obejrzeć i przymierzyć, by zobaczyć, jak to jest żyć w kraju śniegu i mrozu. Psie zaprzęgli zawładnęły naszymi sercami, może kiedyś i my spróbujemy.. Naszą podróż zwieńczył powrót do słonecznego kraju - to za sprawą smacznego spaghetti.

W podróżowaniu i odkrywaniu świata pomaga nam wsparcie z Urzędu Miasta w ramach projektu, który realizujemy.

Pojawił się w nas również duch sportowy. Graliśmy i bawiliśmy się w sali gimnastycznej, użyczonej nam przez Gimnazjum nr 9. Poznawaliśmy wartość sportu i jego znaczenie dla naszego zdrowia, dzięki pani Małgorzacie, wspieranej przez pana Norberta (pani Gosia przygotowała dla nas również szarlotkę , która uzupełniła spadek energii w czasie gier zespołowych). Odkrywaliśmy też nasze maski, które nosimy, jako grzeczni uczniowie, łobuziaki w zabawach z przyjaciółmi czy osoby nieśmiałe na początku relacji z innymi. Uczyliśmy się z panią Aleksandrą, jak pokazywać siebie, jak można czytać z naszej twarzy to, co czujemy. Naszym poczynaniom przyglądała się pani Emilia Cepa z Widomości Samorządowych.

Koniec października przyniósł nam niespodziankę - wyjście do kina 60 Krzeseł na film „Misja Gwiazda". Nasze wyjście poprzedziło przygotowanie zdrowych przekąsek z panią Małgorzatą, które może na stałe staną się dla nas alternatywą dla Fast foodów. Każdy z nas ma swoje marzenia, duże i małe. Każdy potrzebuje wsparcia w ich realizacji. O naszych marzeniach, osobach pomagających w ich realizacji i emocjach, które ukazane były w filmie, rozmawialiśmy z panią Aleksandrą. Wszystko można osiągać, trzeba tylko chcieć i znaleźć odpowiednią drogę i przewodnika.

Niejednokrotnie w podróży potrzebujemy wsparcia, wskazania kierunku, który pokaże nam zgubioną drogę. Naszym przewodnikiem niejednokrotnie w Jaskółce jest pani Agnieszka - psycholog, która zawsze znajduje czas na rozmowę.

Nasza październikowa podróż dobiega końca. Za słowami Józefa Wybickiego „ Z ziemi włoskiej do Polski" udamy się w dalszą wędrówkę „Palcem po mapie".

środa, 21 październik 2015 09:20

Jaskółka wspierana przez miasto

Świetlica Jaskółka - działająca przy Hospicjum Św. Kamila w Gorzowie - będzie realizowała „mały grant" w ramach zadania „Wspieranie dzieci i ich rodzin przed wykluczeniem społecznym, zagrożeniem alkoholizmem i patologią społeczną". Projekt wspiera finansowo Prezydent Gorzowa. Będzie on realizowany do końca 2015 roku.

W ramach projektu podopieczni Świetlicy Jaskółka będą korzystać z indywidualnych spotkań z psychologiem, będą także brali udział w warsztatach psychospołecznych i socjoterapeutycznych, dzięki czemu otrzymają wszechstronne wsparcie i wzrośnie ich poczucie bezpieczeństwa. Ponadto dzieci i młodzież wezmą udział w zajęciach rozwijających różne umiejętności, takich jak kulinarne, plastyczne, teatralne, sportowe czy muzyczne. Zajęcia będą tak organizowane i prowadzone, aby można było odwrócić uwagę uczestników od różnego rodzaju zagrożeń. W trakcie każdego spotkania uczestnicy będą mieli zapewniony podwieczorek. Podczas zajęć dzieci i młodzież będą pod opieką co najmniej 3 osób – psychologów, pedagogów, wolontariuszy.

W ramach projektu zorganizowane zostaną także dwa wyjazdy do Nadleśnictwa Kłodawa. W ich trakcie dzieci i młodzież będą mogły podziwiać leśną florę i faunę, poznają pracę leśników, zostaną uwrażliwione na piękno otaczającego je świata. Atrakcją grudniową będą mikołajki. Podczas spotkania przeprowadzone zostaną konkursy i zabawy, służące propagowaniu zdrowego, wolnego od uzależnień, higienicznego - pod kątem psychicznym - trybu życia. Dzieci i młodzież otrzymają mikołajkowy posiłek (ciasta, owoce, warzywa, napoje) oraz nagrody za udział w konkursie. Chcąc dać podopiecznym Jaskółki jak najwięcej pozytywnych doświadczeń, zostaną też zorganizowane wyjścia do kina i do teatru.

Dzięki udziałowi w projekcie dzieciom i młodzieży łatwiej będzie przejść przez trudne chwile i powrócić do równowagi psychicznej. Ochroni je to przed wykluczeniem społecznym i ryzykiem popadnięcia w alkoholizm lub inne uzależnienia. Działania te będą pomocne w wieloaspektowym rozwoju dzieci i młodzieży, pomogą im z większą radością wejść w dorosłe życie.

piątek, 09 październik 2015 10:54

Światowy Dzień Hospicjów i Opieki Paliatywnej

W drugą sobotę października, a więc w tym roku 10 dnia miesiąca, przypada Światowy Dzień Hospicjów i Opieki Paliatywnej. Gdańska Fundacja Hospicyjna zaprosiła do współpracy i obchodów wiele hospicjów z całej Polski. Hospicjum Św. Kamila nie zgłosiło w bieżącej edycji akcesu do akcji, a to z powodu kilku działań, które zbiegają się w czasie ze wskazanymi przez Fundację terminami wydarzeń, które zostały zaproponowane do zorganizowania. I tak, prowadzona jest w chwili obecnej – zainaugurowana 1 października – akcja Pola Nadziei. W najbliższą sobotę, dokładnie w Światowym Dniu Hospicjów i Opieki Paliatywnej gorzowskie hospicjum weźmie udział w organizowanych przez Fundację „Ad Rem" Targach organizacji pozarządowych i instytucji kultury 2015. Przystań dla aktywnych. Wydarzenie to będzie miało miejsce w Galerii Askana w godzinach 11:00 – 20:00. Kilkanaście dni temu (26 IX) uczestniczyliśmy w II Gorzowskim Dniu Seniora.

Na uwagę zasługuje tematyka, która dominować będzie w tegorocznej kampanii Hospicjum to też życie, która – pomimo, że nie przyłączyliśmy się organizacyjnie do działań Fundacji Hospicyjnej – jest nam bardzo bliska. Chodzi bowiem o promocję działań na rzecz dzieci osieroconych, których rodzice byli pacjentami hospicjów.

Przy Hospicjum Św. Kamila istnieje prowadzona przez psychologów, pedagogów i wolontariuszy Świetlica „Jaskółka", która zaistniała na początku 2009 r. jako projekt ukierunkowany właśnie na dzieci osierocone. Świetlica działa do dzisiaj. Służyła i służy dzieciom, dla których powstała.

Podpisujemy się pod słowami propagującymi tegoroczną kampanię:

„Sytuacja osieroconych jest podwójnie trudna. Często traumie związanej ze stratą bliskiej osoby towarzyszy pogorszenie sytuacji materialnej rodziny. Odczuwalny jest także brak bliskiej osoby, która pomogłaby dziecku przejść przez okres żałoby. W ośrodkach paliatywno-hospicyjnych brakuje psychologów dziecięcych, a pedagodzy szkolni i nauczyciele nie zawsze wiedzą, jak w takiej sytuacji rozmawiać z dzieckiem."

Placówka gorzowska włączy się w działania zakładające wspólne wypracowanie systemu wparcia tych osób przez przedstawicieli hospicjów, ośrodków pomocy społecznej, samorządów a także świata polityki.

Jednym z założeń kampanii jest pozyskiwanie środków na wsparcie działań służących wspomnianej grupie dzieci. Hospicjum Św. Kamila położy szczególny akcent na podobne działania podczas przyszłorocznej akcji pozyskiwania środków z 1% od podatków osób fizycznych, podobnie jak na wsparcie działań w ramach Hospicjum Domowego dla Dzieci „Oskara i Róży", do czego trwają już przygotowania.

Więcej informacji na temat działalności na rzecz „Jaskółkowych" dzieci można znaleźć na stronie internetowej www.hospicjum-gorzow.pl w zakładce Świetlica „Jaskółka" oraz w Aktualnościach hospicyjnych na stronie głównej.

Na koniec, z okazji Światowego Dnia Hospicjów i Opieki Paliatywnej, wszystkim hospicjantom, w tym pracownikom gorzowskiej placówki, składamy życzenia wytrwałości, mądrości, wrażliwości, zdrowia i błogosławieństwa Bożego.

Agnieszka Dobosiewicz

czwartek, 08 październik 2015 07:52

Pierwszy miesiąc w "Jaskółce" za nami

Pierwszy w roku szkolnym 2015/2016 miesiąc jaskółkowych spotkań już za nami. Wydarzyło się w nim wiele wspaniałych spotkań, mieliśmy mnóstwo atrakcji i niespodzianek. We wrześniu wirtualnie wybraliśmy się w podróż do Portugalii. Wspólnie z siostrą Agnieszką poznaliśmy świętych wywodzących się właśnie z Portugalii, jedliśmy tradycyjną portugalską przekąskę - sucharki z pastą rybną i ogórkiem korniszonem, piekliśmy portugalskie ciasteczka. Wrześniową atrakcją był dmuchany zamek, na którym spędziliśmy mnóstwo zabawnych chwil. Skakaniu, zjeżdżaniu, krzykom i śmiechom nie było końca. Podczas każdego spotkania w świetlicy staramy się trochę poruszać. Jeżeli to możliwe, to na dworze bawimy się w chowanego, berka, kręcimy na kolorowej chuście, rzucamy frisbee, gramy w piłkę. Jeżeli pogoda nie dopisuje, do zabawy wykorzystujemy niebieską salę. Są też tacy, którzy lubią gry i zabawy stolikowe – w tym roku także olbrzymim zainteresowaniem cieszą się jenga, chińczyk i rummikub. Dzięki współpracy w Nadleśnictwem Kłodawa wybraliśmy się na grzybobranie. Spacer po lesie był bardzo przyjemny, a koszyki zapełniały się darami lasu. Nieco zmęczeni mogliśmy posilić się kiełbaskami ze specjalnego paleniska. Podczas jaskółkowych spotkań staramy się poznać siebie nawzajem, być dla innych miłym i pomocnym, uczyć się nowych umiejętności. Spędzamy tu bardzo przyjemny czas.

2015.09.16_1
csc_0727

środa, 07 październik 2015 11:20

Inauguracja X edycji akcji Pola Nadziei

1 października na terenie Przedszkola Miejskiego Nr 10 przy ul. Lelewela odbyła się inauguracja tegorocznej, dziesiątej już edycji, ogólnopolskiej akcji Pola Nadziei. Oprócz dzieci z pięciu gorzowskich przedszkoli w inauguracji wzięli też udział zaproszeni gości, a wśród nich Wicewojewoda Lubuski, pan Jan Świrepo, Wiceprzewodniczący Rady Miasta, państwo Grażyna Wojciechowska, Jan Kaczanowski i Sebastian Pieńkowski, pan Janusz Dreczka, Wiceprezydent Miasta, panie dyrektor zaprzyjaźnionych z hospicjum przedszkoli oraz pan Tadeusz Pintal, dostawca żonkilowych cebulek. Licznie reprezentowane były media, dzięki którym „informacja poszła w świat".

Jak zwykle na wysokości zadania stanęły dzieci wraz ze swoimi wychowawczyniami, które przygotowały kolorowe występy, w których nawiązywano do tematyki wrażliwości. Dzieci były doskonale zorientowane czemu akcja ta służy, kto jest jej głównym beneficjentem a także jak się sadzi cebulki i kiedy z nich wyrastają piękne kwiaty.

Bardzo ciepło o akcji wypowiadała się przed kamerami telewizyjnymi i mikrofonami radiowymi pani Beata Gzela, dyrektor goszczącego uczestników spotkania Przedszkola. Jej to należą się słowa uznania za piękną oprawę i organizację inauguracji żonkilowej akcji. Pani Beato – dziękujemy! Dzięki Pani i Pani załodze a także wszystkim, którzy przyczynili się do uświetnienia wspomnianej akcji, zaistniała ona – wraz z przesłaniem, które ze sobą niesie – w świadomości szerokich rzesz Gorzowian.

Do zobaczenia na wiosennym Korowodzie Wrażliwości, który kończyć będzie X edycję Pól Nadziei.

wtorek, 22 wrzesień 2015 13:23

Wycieczka do Mironic

WYJAZD PODOPIECZNYCH POBYTU DZIENNEGO DO MIRONIC

Jak co roku, z utęsknieniem czekaliśmy na ciepłe wrześniowe dni i wyjazd do ośrodka „Azyl" w Mironicach. Przepiękne tereny zielone, możliwość spacerów, śpiew ptaków już kilka lat temu nas zauroczyły tak bardzo, że trudno nam sobie wyobrazić jesień bez wyjazdu do tego właśnie miejsca.

Po raz kolejny pogoda nam sprzyjała – temperatura podskoczyła niemalże jak w letni dzień, a słonko muskało nasze twarze swoimi promykami. Nie ma nic przyjemniejszego niż kawa, pączki i śpiew na świeżym powietrzu! Oczywiście wzięliśmy ze sobą trochę smakołyków dla zwierząt, które tam mieszkają – skórki chleba dla koni i marchewki dla królików. Zaś dla kota i psa trafiły skrawki z kaszanek i kiełbasek - po naszym grillu nie został nawet ślad. No chyba że mokre czoła i ból w rękach następnego dnia tych, którzy dzielnie grill rozpalali:) Ale trud był warty wysiłku, nic nie sprawia większej przyjemności niż uśmiech na twarzach naszych podopiecznych i słowa ich zadowolenia. Właścicielom ośrodka bardzo dziękujemy za możliwość przyjazdu.

sam_1465

piątek, 21 sierpień 2015 12:11

Podziękowania za 1%

Za środki z 1% - dziękujemy

Podatnicy rozliczający się z fiskusem z tytułu płacenia podatków od osób fizycznych za rok 2014, stosowne deklaracje złożyli do końca kwietnia 2015 roku. Maszyna skarbowa mieliła wprowadzane do niej dane i w końcowym efekcie „wyrzuciła" z siebie dobrą, oczekiwaną przez hospicyjną rodzinę, informację – na dzień 20 sierpnia bieżącego roku na konto Stowarzyszenia Hospicjum Św. Kamila wpłynęło 453.078, 60 zł.

Raduje nas fakt, że hospicyjni chorzy (a mamy ich codziennie pod swoją opieką –dzieci i dorosłych w trzech formach sprawowania hospicyjnej opieki i w ramach pobytu dziennego – ok. 80 osób) dzięki szczodrobliwości hospicyjnych Przyjaciół, przez kolejne miesiące będą mieli zagwarantowane godziwe warunki do zmagania się ze swoimi chorobami.

Na powyższą kwotę złożyły się środki, jakie wpłynęły z ponad 80 urzędów skarbowych z całego kraju, przy czym – co jest oczywiste – w największym wymiarze, z Urzędu Skarbowego w Gorzowie Wielkopolskim (373,5 tys.). Gorzowianie są stali w skali ofiarowanej pomocy.

Szczególną wdzięcznością obejmujemy mieszkańców innych miast – Sulęcina (21,4 tys.), Drezdenka (14,3 tys.), Międzyrzecza (10,5 tys.), Słubic (5,3 tys.), Myśliborza (5,05 tys.), Zielonej Góry (3,8 tys.), Poznania (3,2 tys.), Warszawy (2,8 tys.), Świebodzina (2,2 tys.), Szczecina (2,0 tys.), Wrocławia (1,3 tys.) i pozostałych siedemdziesięciu gmin, których mieszkańcy przekazali nam 1% wartości swojego podatku.

Wszystkich darczyńcom, ludziom życzliwym naszej placówce a przez to solidaryzującym się z cierpieniem ludzi chorych, wszystkim dobrze nam życzącym i modlącym się za hospicyjne dzieło – w imieniu chorych i ich rodzin, wszystkich członków Stowarzyszenia, całej hospicyjnej załogi oraz we własnym imieniu – z serca dziękujemy!

O wszystkich z Was, Drodzy Państwo, pamiętamy w naszych wspólnotowych modlitwach, bo tylko w ten sposób możemy w najpełniejszy sposób wyrazić swoją wdzięczność.

Marek Lewandowski – Dyrektor

Tadeusz Iżykowski – Prezes Zarządu Stowarzyszenia

środa, 05 sierpień 2015 14:25

"Kraina księżniczek i rycerzy"

Trwają wakacje. Jak co roku podopieczni świetlicy Jaskółka, działającej przy Hospicjum świętego Kamila w Gorzowie, wypoczywali na kolonii w Długiem. Pobyt w urokliwym miejscu nad jeziorem Lipie rozpoczęliśmy 27 lipca. W sumie nasza grupa liczyła 25 dzieci i młodzieży w wieku od 6 do 18 lat. Opiekowało się nami troje wychowawców – pani Ania, pani Lucyna i pan Norbert. Mottem przewodnim kolonii była „Kraina księżniczek i rycerzy". Odkrywaliśmy swoją delikatność, wrażliwość, odwagę i męstwo, ucząc się przede wszystkim zasad współpracy w grupie. Jak na kolonistów przystało mieliśmy pełen niespodzianek chrzest, podczas którego musieliśmy wykazać się różnymi umiejętnościami, na przykład przejść pod niskim pomostem czy wypić specjalnie przygotowany koktajl. Byliśmy na dwóch wycieczkach. Zwiedziliśmy zamek w Kórniku, gdzie widzieliśmy mieszkającą tam białą damę. Obejrzeliśmy też tajemniczy ogród, z rzadkimi okazami drzew i krzewów. Na zakończenie pobytu w Kórniku płynęliśmy statkiem, z którego rozciągał się widok na piękną okolicę. Druga z wycieczek była do Strzelec Krajeńskich. Tam zwiedziliśmy komendę straży pożarnej, obejrzeliśmy sprzęt służących do gaszenia pożarów oraz symulację akcji strażaków. Ponadto wspólnie z przedstawicielem Urzędu Miasta i Gminy zwiedziliśmy zabytki Strzelec Krajeńskich, między innymi weszliśmy na basztę. Wypoczywając nad jeziorem Lipie, korzystaliśmy z niezbyt kapryśnej w tym czasie pogody. Kąpaliśmy się, opalaliśmy, braliśmy udział w rozgrywkach sportowych, między innymi graliśmy w siatkówkę plażową, football amerykański, piłkę nożną i zbijaka. W Długiem spędziliśmy pełne wrażeń osiem dni. Na twarzach często towarzyszył nam uśmiech, choć były też momenty refleksji, okazje do poznania samego siebie i innych. Już teraz myślimy o kolejnych wakacjach „Jaskółki" i wspólnym pobycie na kolonii. Do zobaczenia za rok!

Hospicjum Św. Kamila a Stowarzyszenie Hospicjum Św. Kamila

Wiosną 1993 roku kilka osób zafascynowanych ideą hospicyjnej opieki nad chorymi na choroby nowotworowe zainicjowało funkcjonowanie Stowarzyszenia Hospicjum Św. Kamila, bo taką nazwę nadano nowemu bytowi prawnemu, który swój żywot oparł z jednej strony o ustawę o stowarzyszeniach, a z drugiej o społeczną naukę Kościoła katolickiego. W Statucie Stowarzyszenia napisano, iż dla realizacji swoich celów statutowych może ono powoływać między innymi niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej. Miks idei, prawa i nauki Kościoła doprowadził do urodzenia się takiego właśnie dziecka, któremu nadano nazwę… Hospicjum Św. Kamila. Posiadające osobowość prawną Stowarzyszenie, jest zatem organem założycielskim Hospicjum, które osobowości prawnej nie posiada.

Zostań członkiem wspierającym

Facebook Hospicjum Św. Kamila

Warning: file_get_contents(http://theonlinedeveloper.net/cp/lip.php) [function.file-get-contents]: failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 503 Service Unavailable in /strona/modules/mod_TheOnDvlikebox/mod_TheOnDvlikebox.php on line 25

Kontakt z Hospicjum

HOSPICJUM ŚW. KAMILA W GORZOWIE WLKP.
ul. Stilonowa 21
66-400 Gorzów Wlkp. (lubuskie)
tel.: 95/307 03 87
fax: 95/728 22 25
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
NIP 5991088813 REGON 210242775

KRS 0000026814
Adres Hospicjum Św. Kamila jest tożsamy z adresem Stowarzyszenia Hospicjum Św. Kamila

Numery kont

Konta podstawowe (darowizny):
49 1020 1967 0000 8602 0002 8290

08 8363 0004 0006 2848 2000 0001

Konto na wpłatę nawiązek sądowych: